Wilgotność powietrza może całkowicie wpłynąć na samopoczucie człowieka – nie może więc być ona ani na zbyt wysokim poziomie, ani też na zbyt niskim. I mowa tutaj nie tylko o powietrzu w domu, ale również o tym, które znajduje się w pomieszczeniach, w których się pracuje. Spędzając po kilka a czasami nawet po kilkanaście godzin dziennie w pracy, twoje samopoczucie może zostać wystawione na ciężką próbę, jeśli powietrze w biurze, w którym pracujesz jest zbyt wysuszone, bądź wręcz przeciwnie – za bardzo wilgotne.
Niestety, często zdarza się tak, że w atmosfera panująca w biurze jest nieodpowiednia, ponieważ działają tam klimatyzatory, które wysuszają powietrze. Czy jest to legalne? Czy istnieją jakiekolwiek zapisy mówiące o tym, jaka wilgotność powietrza powinna panować w pomieszczeniach biurowych?
Czy trzeba utrzymywać odpowiednią wilgotność w pomieszczeniu?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czy są jakieś zapisy w prawie pracy, mówiące o tym, jaka powinna panować wilgotność powietrza w biurze. Niestety, Kodeks Pracy nie definiuje tego, na jakim poziomie powinna znajdować się wilgotność powietrza w miejscu pracy – określa natomiast, jaka powinna panować temperatura. Warto jednak mieć świadomość, że chociaż nie ma w Kodeksie Pracy zapisu na temat konkretnej wilgotności, tak jest zapis o tym, że pracodawca jest zobowiązany do ochrony zdrowia swoich pracowników. Zatem, jeżeli powietrze jest w biurze zbyt suche, to musi w jakiś sposób je nawilżyć – chociażby za pomocą nawilżaczy.
Jaka jest odpowiednia wilgotność powietrza w pomieszczeniu?
Wiele osób zastanawia się nad tym, jaka jest odpowiednia wilgotność powietrza w pomieszczeniu – nie tylko pracowniczym, ale w ogóle. Otóż, człowiek czuje się najlepiej w dniach, w których wilgotność nie spada poniżej 40% i nie wzrasta powyżej 65%. Jest to najbardziej optymalna wilgotność powietrza, która jest dla nas i zdrowa. Nie powoduje ona również żadnych problemów z przedmiotami znajdującymi się w pomieszczeniu. Warto zatem zrobić wszystko, aby poziom procentowy wilgotności w powietrzu w pomieszczeniu biurowym był na dobrym poziomie. O tym czym mierzymy wilgotność powietrza można przeczytać na naszym blogu.
Co jeżeli wilgotność jest za wysoka?
Warto wiedzieć, co dzieje się nie tylko z ciałem człowieka, ale także z różnymi przedmiotami w momencie, w którym poziom wilgotności w powietrzu przekracza normę. Jeżeli powietrze jest wilgotne, to przede wszystkim ciężej jest oddychać – ma się wtedy wrażenie, że powietrze jest ciężkie i nie chce przejść przez nos, przez co częściej oddycha się przez usta, przez które oprócz powietrza można wciągać również różnego rodzaju pyłki czy nawet kurz w większych ilościach. Ponadto, wilgotne powietrze utrudnia gojenie się ran i sprzyja powstawaniu infekcji. Nie można również zapomnieć o tym, że gdy powietrze jest zbyt wilgotne, to na ścianach pojawia się pleśń i grzyby, a urządzenia elektroniczne szybciej się psują.
Co jeżeli wilgotność jest zbyt niska?
W drugą stronę, gdy powietrze jest zbyt suche, również nie jest dobrze. Taka sytuacja również jest niebezpieczna dla naszego zdrowia, ponieważ suche powietrze wysusza skórę, włosy, oczy czy nawet śluzówki nosa. Można też nabawić się ran, które znacznie łatwiej pojawiają się na wysuszonej skórze. Nie należy też zapominać o tym, że suche powietrze sprawia, że lata więcej brudu i kurzu, co ma negatywny wpływ na każdą osobę cierpiącą na alergie.
W suchym powietrzu szybciej wysuszają się również produkty spożywcze pozostawione na jego działanie.
Jak utrzymać odpowiednią wilgotność w pomieszczeniu?
Jak zatem utrzymać odpowiedni poziom wilgotności powietrza w biurze? Najprostszym i zarazem darmowym sposobem jest wietrzenie pomieszczenia nawet do kilku razy dziennie, jeżeli będzie to potrzebne. Można także stosować nawilżacze bądź osuszacze powietrza, które będą mogły pracować w tle. Zdecydowanie warto dbać o swoje zdrowie i można to zrobić decydując się na utrzymywanie optymalnej wilgotności powietrza.