Zdalne monitorowanie temperatury podczas transportu żywności

Zdalne monitorowanie temperatury podczas transportu żywności

W miarę jak rynek spożywczy staje się coraz bardziej zglobalizowany, półki supermarketów są pełne towarów pochodzących z praktycznie każdego zakątka naszej planety. Świeże ostrygi Wellfleet z Massachusetts są wysyłane do najlepszych restauracji w Las Vegas; dorsz z Norwegii jest przetwarzany na filety w Chinach, a następnie wysyłany z powrotem do Skandynawii; ziarna kawy podróżują przez kontynenty, od upraw aż po filiżanki,  aby sprostać upodobaniom smakoszy, którzy pragną egzotycznych i oryginalnych smaków.

 

Żywność pokonuje czasem tysiące kilometrów zanim dotrze do konsumenta. Dlatego wymaga bezpiecznego transportu i jest niezwykle ważne, aby zanim trafi na stół, była cały czas przechowywana w strefach zapewniającej właściwą dla niej temperaturę. Niewłaściwe obchodzenie się z produktami spożywczymi podczas transportu może bowiem prowadzić do ich psucia się.

 

Aby zapobiec stratom i zagrożeniu dla zdrowia konsumentów, konieczne jest monitorowanie temperatury w chłodni. Wszystkie gorące produkty żywnościowe powinny być utrzymywane w temperaturze 57°C lub wyższej, a wszystkie schłodzone produkty żywnościowe w temperaturze poniżej 5°C w celu ograniczenia wzrostu bakterii. Temperatura żywności powinna być monitorowana i rejestrowana podczas całego transportu, a w przypadku wyjścia temperatury poza wymaganą strefę bezpieczeństwa należy podjąć natychmiastowe działania naprawcze. Poniżej znajduje się kilka wymagań zawartych w opracowanej przez amerykański National Food Service Management Institute karcie informacyjnej dotyczącej temperatury żywności podczas transportu, które mają zastosowanie również w warunkach polskich.

Monitorowanie temperatury podczas transportu

  • Przed załadunkiem żywności należy sprawdzić temperaturę wszystkich pojemników z żywnością za pomocą wzorcowanego termometru.
  • Należy sprawdzić chłodnie w ich najcieplejszej części.
  • Należy sprawdzić ciepłe pojemniki w ich najchłodniejszej części.
  • Przed włożeniem żywności do chłodni należy sprawdzić jej temperaturę za pomocą czystego, zdezynfekowanego i skalibrowanego termometru.
  • Gdy żywność dotrze do miejsca przeznaczenia należy sprawdzić jej temperaturę za pomocą czystego, zdezynfekowanego i skalibrowanego termometru.
  • Należy zapisywać temperatury i czasy, kiedy temperatury były sprawdzane.

Działania naprawcze

Należy podjąć działania naprawcze, jeżeli podczas transportu nie spełniono wymagań dotyczących odpowiedniej temperatury przechowywania żywności:

  • Należy kontynuować ogrzewanie lub schładzanie pojemnika z żywnością, jeżeli nie osiągnął on odpowiedniej temperatury.
  • Należy podgrzać żywność do temperatury 74°C przez 15 sekund, jeśli temperatura jest niższa niż 57°C, a ostatni pomiar temperatury wynosił 57°C lub więcej i został wykonany w ciągu ostatnich 2 godzin.
  • Należy schłodzić żywność do temperatury 5°C lub niższej stosując odpowiednie procedury schładzania, jeśli wewnętrzna temperatura zimnej żywności jest wyższa niż 5°C.
  • Należy naprawić chłodnię przed powrotem żywności do urządzenia, jeśli nie utrzymuje ona właściwej temperatury.
  • Należy wyrzucić żywność, która była przechowywana w strefie nieprawidłowej temperatury pomiędzy 5°C a 57°C przez dłużej niż 4 godziny.
  • Należy zapisywać podjęte działania naprawcze.

System do monitorowania temperatury w chłodni

Dobrym sposobem na zapewnienie sobie wiarygodnego źródla danych dotyczących stałej kontroli temperatury w transporcie jest system do monitorowania temperatury w chłodni. Idealnie do tego celu nadają się rejestratory temperatury UbiBot WS1-Pro oraz UbiBot GS1 w wersji z odbiornikiem GPS. Dzięki zewnętrznej antenie GPS oraz łączności bezprzewodowej (WiFI lub karta SIM włożona do rejestratora), użytkownik może zdalnie monitorować nie tylko temperaturę, ale również przemieszczanie się transportu na cyfrowej mapie.

 

Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia sposobów rejestrowania temperatury w transporcie chłodniczym w Państwa firmie.

 


 

Źródła:

  1. Rosenthal, E. “Environmental Cost of Shipping Groceries Around the World”. New York Times. April 26, 2008. http://www.nytimes.com/2008/04/26/business/worldbusiness/26food.html?pagewanted=all&_r=0.
  2. National Food Service Management Institute, The University of Mississippi. “Food Safety Fact Sheet: Transporting Foods”. 2013. http://nfsmi-web01.nfsmi.olemiss.edu/documentlibraryfiles/PDF/20130806033715.pdf.
  3. Food Facts http://www.sustainablelafayette.org/?page_id=1015.
Zadzwoń do nas